طرح CPR «احیای کنکوری‌ها» ببینم!
طرح CPR «احیای کنکوری‌ها» ببینم!
0
0

مباحث مشترک نظام قدیم و جدید

12442 بازدید

مباحث مشترک نظام جدید و قدیم

هشدار: با توجه به اینکه بعضی قسمت­ها از نظام قدیم حذف شده و یک سری مطالب به نظام جدید اضافه شده ، دانش آموزان نظام قدیم توجه کنند که اگر قصد حذف مبحثی را داشتند ، از این مباحث باشد و حتی اگر قرار است تست برای این مباحث کار شود ، به میزان کمتری روی این مباحث تمرکز کنند.

ادبیات:

  • آرایه های ادبی بدون کم و کاست:
  • نکته: اصطلاح جناس همسان و ناهمسان به جای جناس تام و ناقص تفاوت کوچک میان مطالب این دو نظام در مبحث آرایه های ادبی است. )
  • اغلب جفت های املایی (هم آواها، مانند صبا و سبا) در هر دو نظام مشترک است.
  • زمینه های حماسه، مفهوم ادبیات پایداری، طنز و نقیضه پردازی موارد اصلی اشتراک میان سبک شناسی دو نظام است.
  • انواع واژه ها (ساده، مرکب و …)، جمله ساده و مرکب، جمله هسته و وابسته، حروف ربط وابسته ساز، واو عطف، حروف اضافه ساده و مرکب، مسند، مفعول، متمم (بدون توجه به نوع متمم) نهاد، بدل نقش تکرار (نقش های تبعی)، نقش های ضمیر پیوسته شیوه عادی و بلاغی، رای حرف اضافه، رای بدل از کسره (فک اضافه)، هسته و وابسته در گروه اسمی، وابسته های وابسته، نمودار پیکانی گروه اسمی، انواع «ان» موارد مشترک دستور زبان فارسی میان دو نظام است.
  • توجه: واج شناسی، فرایندهای واجی (آوایی) و ویرایش ویژه نظام قدیم است.
  • مفاهیم رایج در تست های تناسب مفهومی (قرابت معنایی) میان دو نظام تفاوت خاصی ندارد.
مباحث مشتر نظام جدید و قدیم
  • دین و زندگی:

در دین و زندگی نظام جدید ۱۲ درس سال دهم،۱۲ درس سال یازدهم و ۱۰ درس سال دوازدهم داریم در حالی که در نظام قدیم ۱۶ درس سال دوم، ۱۶درس سال سوم، ۱۰ درس پیش دانشگاهی داشتیم.

  • از آنجایی که درس دین و زندگی جزو دروس توصیفی است تاکید می کنیم به خصوص در متون حفظی از منابع خود استفاده کنید و به علت ریز و موردی بودن سوالات در هر نظام امتحانی که هستید حتما منابع خود را مطالعه کنید.
  • فارغ التحصیلان نظام جدید نیز به علت تغییرات منابع بهتر است کتب درسی جدید را تهیه کنید.

مطالب مشترک دو نظام در درس عربی

مشترکات عربی در کتاب های قدیم و جدید در زمینه افعال :

  • شناخت زمان فعل ماضی ، مضارع، امر، نهی ، منفی و معادل ماضی استمراری
  • شناخت افعالی که سوم شخص ماضی آن ها ، دارای حروف زائدند.( وزن ماضی ، مضارع ، امر و مصدرآنها)
  • شناخت فعل مجهول در زبان عربی
  • هدف، فقط شناخت افعال برای ترجمه صحیح است.
  • تشخیص و ترجمه فعل در جمله ای که اسم نکره را توضیح می دهد. (بدون اشاره به جمله وصفیه نیست)
  • تشخیص ادوات شرط
  • تشخیص فعل شرط و جواب آن
  • ترجمه فعل مضارع همراه با حروف «أن ، لن ، حتى، کی ، ، یکی»
  • ترجمه فعل مضارع همراه با حروف «لم ، لای نهی ، لام امر»
  • شناخت انواع «ل» و تأثیر آن ها بر ترجمه فعل

مواردی از کتاب های نظام قدیم که در کتاب های جدید حذف گردیده است:

  • صیغه افعال ( غایب ، مخاطب ، متکلم)
  • لازم و متعدی
  • بیان لفظ ثلاثی مجرد و مزید و ذکر باب
  • ساخت فعل در صیغه های مختلف و با بردن فعل به ابواب ثلاثی مزید
  • ساخت فعل معلوم و مجهول
  • اعراب فعل شرط و جواب آن
  • اعراب فعل مضارع منصوب ، مضارع مجزوم
  • ساخت فعل با حروف ناصبه یا جازمه

مشترکات عربی در کتاب های قدیم و جدید در زمینه اسم ها :

  • شناخت مفرد، مثنى و جمع ( علامات مثنى و جمع)
  • شناخت مذکر و مؤنث
  • شناخت اسم فاعل ، اسم مفعول و اسم مبالغه (باید نوع این اسم ها را تشخیص داد و به شکل درست ترجمه کرد)
  • تشخیص اسم تفضیل و ترجمه صحیح آن
  • تشخیص اسم مکان و ترجمه صحیح آن
  • شناخت ۲ نوع معرفه ( معرفه به «ال» ، اسم علم)
  • تشخیص اسم نکره

مواردی از کتاب های نظام قدیم که در کتاب های جدید حذف گردیده است:

  • یادگیری انواع مذکر و مؤنث
  • جامد و مشتق و انواع آن
  • ساخت اسم فاعل، اسم مفعول و اسم مبالغه
  • ساخت اسم تفضیل
  • ساخت اسم مکان
  • شناخت و ساخت اسم زمان
  • تشخیص بقیه موارد اسم معرفه (اسم اشاره، اسم موصول، معرفه به اضافه ، سایر)

اعداد: ( این دو مبحث در نظام جدید وجود دارد)

  1. شناخت عدد و تشخیص نوع آن «اصلی یا ترتیبی» ( به منظور ترجمه درست و تشخیص نوع اعداد برای پر کردن جای خالی)
  2. شناخت معدود

مواردی از کتاب های نظام قدیم که در کتاب های جدید از مبحث اعداد حذف گردیده است:

  • نوشتن معدود مناسب و مطابقت عدد و معدود
  • نوشتن عدد به عربی ( مگر انتخاب از بین موارد ذکر شده)
  • قانون عدد نویسی

     نقش کلمات در جمله ( المحل الإعرابی): ( این موارد در نظام جدید وجود دارد)

  • تشخیص جمله اسمیه و فعلیه
  • تشخیص ارکان جمله «فاعل (فقط اسم ظاهر)، مفعول ، مبتدا ، خبر ، مضاف الیه ، صفت (مفرد)، جار ومجرور »
  • حال مفرد و ترجمه صحیح آن (بدون توجه به اعراب)
  • جمله حالیه اسمیه
  • شناخت مستثنی
  • ترجمه صحیع جمله دارای اسلوب حصر
  • تشخیص مفعول مطلق نوعی و تأکیدی
  • ترجمه درست مفعول مطلق

مواردی از کتاب های نظام قدیم که در کتاب های جدید حذف گردیده است :

  • شناخت و ذکر اعراب کلمات
  • حرکت گذاری بر اساس نقش کلمات
  • انواع فاعل ( ضمیر بارز و مستتر)
  • ذکر نوع خبر
  • تشخیص نایب فاعل
  • انواع صفت ( صفت مفرد و جمله وصفیه)
  • تطابق موصوف و صفت
  • اعراب حال
  • تشخیص ذوالحال و مطابقت حال و صاحب حال
  • جمله حالیه فعلیه
  • شناخت مستثنی منه
  • مستثنی مفرغ
  • اعراب مفعول مطلق نوعی و تأکیدی – ساخت مفعول مطلق

افعال ناقصه:

  • شناخت افعال ناقصه
  • ترجمه افعال ناقصه
  • شناخت معانی متفاوت «کان»
  • حروف مشبهه بالفعل: شناخت حروف مشبهه بالفعل «ان ،أن ،کأن ، لکن ، لیت، لعل»
  • ترجمه حروف مشبهه بالفعل
  • شناخت انواع لا: شناخت لای نهی، نفی و نفی جنس
  • تشخیص انواع «لا»
  • ترجمه جمله همراه با لای نفی جنس

مواردی از کتاب های نظام قدیم که در کتاب های جدید حذف گردیده است :

  • تشخیص اسم و خبر افعال ناقصه و اعراب آنها
  • تاثیر افعال ناقصه بر اعراب کلمات مابعد
  • تشخیص اسم و خبر حروف مشبه بالفعل و اعراب آنها
  • تاثیر حروف مشبه بر کلمات بعد از این حروف
  • تشخیص اسم و خبر لای نفی جنس و اعراب آنها

برای دریافت بقیه مباحث مشترک نظام قدیم و جدید روی دانلود کلیک کنید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.medicalstus.ir/?p=1277
اشتراک گذاری:
medical_stus
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد مباحث مشترک نظام قدیم و جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.