حذف کنکور | کنکور سراسری چه سالی حذف می شود؟

حذف کنکور | کنکور سراسری چه سالی حذف می شود؟
11 دی

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

حذف کنکور چه زمانی اتفاق میوفته؟ 🤔این سوال داوطلبایی هست که به طور دقیق اخبار رو دنبال می کنند و نگران هستند. 

ما به عنوان تیم خبری مدیکال برای این که این نگرانی‌ ها رو کاهش بدیم اومدیم هرچی که تا الان راجع به حذف کنکور گفته شد رو یه جا براتون جمع کردیم.

 در این مقاله قراره به سوالات زیر پاسخ بدیم:

  1. آیا کنکور حذف می‌شود؟
  2. حذف کنکور چقدر جدی است؟
  3. زمان حذف کنکور کی هست؟

❌اینو بدونید که داستان حذف کنکور به کنکور سراسری ۱۴۰۳ نمی رسه و چندین سال طول میکشه که عملی بشه.

پس خواهر من، برادر من بشین درستو بخون و دنبال حاشیه نباش. اگرم میخوای بدونی دقیقا چه خبره و کی چی گفته و اصلا داستان حدف کنکور چیه مقاله زیر رو دنبال کن.😎

  در ضمن مثل همیشه میتونید در بخش (( نظرات )) پایان همین صفحه هر سوالی که دارید

رو از مشاوران کنکور مدیکال استوز  بپرسین و  کمتر از 24 ساعت جواب رو دریافت کنین.😊

 

 

 

از برگزاری چند کنکور در سال تا حذف کنکور 

کنکور سراسری طی سالهای اخیر دچار تغییرات زیادی شده. با این وجود میشه گفت مهم ترین و عجیب ترین تغییرات کنکور در سال ۱۴۰۲ اتفاق افتاد. تغییرات کنکور ۱۴۰۲ به حدی زیاد بود که باعث شده تاریخ کنکور به دو دسته تقسیم بشه قبل کنکور سراسری ۱۴۰۲  و بعدش. حالا این اتفاقات چیا بودن؟

☑️ اولین موضوع برگزاری دو کنکور در سال ۱۴۰۲ بود. در سال ۱۴۰۲ در دو تایم مختلف بهمن و تیر ماه کنکور برگزار شد و قراره در سال ۱۴۰۳ کنکور سراسری در اردیبهشت و تیر ماه برگزار بشه.

 ☑️ دومین موضوع، قطعی شدن تاثیر سوابق تحصیلی در کنکوره. درکنکور سال 1402 این تاثیر به صورت 40 درصد و در کنکور سال 1403 به صورت 60 درصد و قطعیه.

☑️ سومین موضوع هم  حذف کنکوره. در واقع با وجود تغییرات گسترده در خصوص برگزاری کنکور ، جدیدا یک سری راییزنی ها تحت عنوان حذف کنکور به گوش میرسه که نمیدونیم تا چه حد جدیه پس نمیشه راجعش اطلاعات قطعی داد.

❌ مسولین گفتن که یه سری زیرساخت برای حذف کنکور لازمه که دارن تموم تلاششون رو برای آماده سازی این زیر ساخت‌ها میکنند که چند سال دیگه ما چیزی به اسم کنکور برای سنجش دانش آموزا و ورود به دانشگاه نداشته باشیم.❌

 

زمان حذف کنکور سراسری

با توجه به مصاحبه های مسولین محترم هنوز زمان دقیقی برای حذف کنکور نمیشه در نظر گرفت.

با این حال مسولین حدس می زنن که تا ۵ سال آینده حذف کنکور اجرایی بشه‌ صحبتای آقای مسول در رابطه یا حذف کنکور رو میتونین  در ویدیوی پایین ببینین و بشنوین!

 

ویدیو

برنامه آموزش و پرورش برای حذف کنکور چیست؟

اقای محبی در رابطه با آماده شدن الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادیت توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش چندین نکته رو در خصوص حذف کنکور بیان کردند.

✔️ایشون  با بیان اینکه کنکور مخل تربیت است گفتند که کنکور تربیت رو به اسارت گرفته و سند تحول بنیادین و الگوی تدوین شده درمدرسه در تراز سند تخول بنیادین وارد کنکور نخواهد شد بلکه کسب شایستگی‌های پایه‌ای رو مد نظر داره.

✔️ایشون  در ادامه گفتند که طبق سند  تحول بنیادین و الگوی تدوین شده در مدرسه در تراز این سند، گام به گام جلو می‌رویم تا در آینده بتونیم کنکور رو به طور کامل حذف کنیم.

✔️ایشون در این باره ادامه دادند که: تا الان هم ۵۰ درصد کنکور حذف شده و سال آینده هم قراره ۶۰ درصد حذف شه.

 

📝در نهایت طبق گفته‌های آقای محبی میشه نتیجه گرفت که برنامه آموزش و پرورش برای حذف کنکور سفت و سخت کردن امتحانای نهایی و طرح سوالای استانداردتر برای ورود به دانشگاه‌هاست.

❌ با این وجود میشه گفت عملا تا چند سال دیگه چیزی یه اسم کنکور نداریم و تنها راه سنجش دانش‌اموزان امتحان نهاییه.❌

راهکارهای جایگزینی در صورت حذف کنکور

طی جلساتی که در شورای انقلاب فرهنگی راجع به مسئله حذف کنکور برگزار شده، یه سری راهکار جایگزین برای کنکور سراسری در نظر گرفته شد که میخوایم این راهکار‌هارو در ادامه بررسیش کنیم.

 

حذف کنکور بر اساس سوابق تحصیلی، معدل کتبی و امتحانات نهایی

یکی از راهکار‌های جایگزین حذف کنکور سراسری که جدیدا تصویب شده برگزاری امتحانات نهایی در چند پایه در مقطع متوسطه دوم هست. کلیات این راهکار در چند نکته زیر خلاصه میشه.

🔰طبق گفته شورای عالی انقلاب در سال ۱۴۰۳ قراره امتحانات نهایی در سه پایه برگزار شه تا به واسطه این موضوع به مرور زمان این امتحانات نهایی جایگزین کنکور سراسری بشه.

🔰  همچنین طبق گفته شورای عالی انقلاب ممکنه این اتفاق تا ۵ سال آینده بیوفته و عملا دیگه کنکور سراسری حذف بشه.

🔰 در نهایت با حذف کنکور سراسری، تاثیر معدل در کنکور سراسری و سوابق تحصیلی داوطلبان ورود به دانشگاه ملاک سنجش و اندازه گیری سطح سواد دانش آموزا قرار داده می‌شه.

 

حذف کنکور با جدا کردن آموزش از سنجش و پذیرش

❌در حال حاضر تمام مسئولیت برگزاری کنکور به عهده سازمان سنجشه و دانشگاه تقریبا نقشی در گزینش دانشجو نداره.❌

 اگر به سمت حذف کنکور سراسری بریم هر دانشگاهی باید زیرساخت هایی برای پذیرش دانشجو مثل برگزاری آزمون ورودی آماده کنه تا گزینش با یه معیار مناسب انجام بشه که در این صورت امکان شرکت داوطلبان در گزینش چند دانشگاه ایجاد میشه.

 

برگزاری کنکور سراسری به صورت ترکیبی

  برگزاری کنکور به شکل ترکیبی می‌ تونه یکی از کاربردی ترین روش جایگزینی کنکور سراسری عنوان بشه. کلیات این راهکار به صورت خلاصه عبارتند از:

✅در این شیوه یک آزمون کلی عمومی از داوطلبان کنکور گرفته می‌ شه که دوسال اعتبار داره.

✅همچنین در شیوه ترکیبی در کنار این آزمون عمومی نمرات  امتحان نهایی دانش آموزان در دوره متوسطه دوم هم ملاک سنجش هست.

📌در واقع در این شیوه آموزش پرورش باید سطح سوالات نهایی رو بالا ببره تا سازمان سنجش بتونه از این آزمون‌ ها به عنوان یک شاخص قابل اعتماد جهت ارزیابی دانش آموزان استفاده کنه. 

📌 همچنین باید گفت برای دستیابی به این شاخص ها سابقه تحصیلی دانش آموزان باید حداقل در سه سال دوره متوسطه دوم به طور امتحانات نهایی ارزیابی بشه تا در نهایت بتونن یه نتیجه قابل قبولی به دست بیارن و به هنگام پذیرش در دانشگاه به مشکل بر نخورن.

 

 

 

برگزاری چند کنکور در طی سال

طرح برگزاری‌چند کنکور در سال با هدف کاهش استرس داوطلبان به مجلس ارائه شده. پیشنهادی که در این طرح بیان شده برگزاری ۴ کنکور در سال هست که هنوز تصویب یا عدم تصویبش مشخص نشده.🧐

 

پذیرش رشته‌های بدون کنکور

همونطور که میدونید یه سری رشته هستند که در حال حاضر میشه بدون کنکور و تنها با سوابق تحصیلی برای ثبت نامشون اقدام کرد.😃 

ممکنه این مورد به رشته های پرطرفدار نیز ورود کنه و چند سال دیگه بشه رشته های پر طرفدار هم بدون کنکور خوند.

جمع بندی

کلا از زمان برگزاری کنکور تا الان خیلیا گفتن که ای روش سنجش دانش آموز غلطه و باید اصلاح بشه ولی خب کلا در حد حرف بوده و عملی نشده. امسال مسولین گفتن که دیگه این داستان کنکور داره اذیت کننده میشه و از یه طرفم یه سری آدم سو استفاده گر دارن از نردبون کنکور بالا می رن و کلی فشار روانی به داوطلبان و خانواده هاشون وارد میکنند. برای همین اومدن حذف کنکور رو با صلابت بیشتری بیان کردن و گفتن ممکنه تا ۵ سال دیگه اگر زیر ساخت‌ های حذف کنکور آماده بشه به طور کلی کنکور حذف بشه.

اگر همچنان سوالی گوشه ذهنت مونده و یا دوست داری با مشاورین/کارشناس های تیم مشاوره ای مدیکال استوز ارتباط بگیری در بخش" نظرات" منتظرت هستیم.

همچنین می تونی کانال تلگرامی مدیکال استوز رو دنبال کنی تا به بروز ترین اطلاعات در این خصوص دسترسی داشته باشی.

سوالات متداول

  • آیا حذف کنکور سراسری واقعا اتفاق می افته؟

    چندین بار راجع حذف کنکور سراسری حرف زده شده ولی عملی نشده. امسال مسولین اومدن با قاطعیت گفتن که تا ۵ سال اینده کنکور کلا حذف میشه. البته بازم باید منتظر بمونیم و ببینیم چی میشه.

  • اگر کنکور حذف بشه گزینش داوطلبان به چه صورتی انجام میشه؟

    با حذف کنکور سراسری گزینیش داوطلبان با امتحانان نهایی سه پایه متوسطه دوم انجام می‌ شه. البته این درصورتی ممکنه که طراح سوال سطح سوالات نهایی رو به سطح سوالای کنکور ارتقا بده.

 

نظرات کاربران

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
دوست مدیکالی عزیزم ، اینجا میتونی سوالای خودت در مورد این مقاله را از کارشناسان مدیکال بپرسی
پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه