چگونه در ماه رمضان برای کنکور یا مدرسه درس بخوانیم؟

چگونه در ماه رمضان برای کنکور یا مدرسه درس بخوانیم؟
25 اسفند

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

درس خواندن در ماه رمضان برای یک کنکوری که زمان کمی تا کنکور داره، چالش‌های زیادی ممکنه داشته باشه؛ اما این چالش‌ها نمی‌تونن کسی که برای روزه گرفتن مصمم هست رو متوقف کنند!

اگه کنکوری هستی اما سفت پای اعتقادات نشستی، حتما دوست داری بهترین روش درس خواندن در ماه رمضان رو یاد بگیری. 

مشاوران با تجربه مدیکال استوز توی این مقاله معتقدند:

✅ روزه گرفتن با درس خوندن منافاتی نداره! 
🔴 البته به یک شرط مهم: داشتن یک برنامه ریزی کنکور برای ماه رمضان که با توجه به فیزیولوژی بدنت تنظیم بشه. 🧠

تو این مطلب به :

  • بهترین روش درس خوندن در ماه رمضان،
  • بهترین ساعات مفید مطالعه هنگام روزه‌داری،
  • و تغذیه مناسب کنکوری‌ها برای سحری و افطار در این ماه مبارک

اشاره می‌کنیم. پس با مدیکال همراه باش!

🔵 در آخر می‌تونی هر سوالی داشتی، توی بخش کامنت‌ها از کارشناسان ما بپرسی و طی ۲۴ ساعت جوابتو دریافت کنی. 😍

 

چگونه در ماه رمضان برای کنکور درس بخوانیم و خسته نشیم؟

عادت کردن به روش مطالعه و درس خواندن در ماه رمضان تو روزای اول این ماه ممکنه یکم سخت باشه. ولی لازم نیست که نگران باشی، چون خیلی زود به اون عادت می‌کنی.

اگه می‌خوای یه مطالعه بدون فراموشی تو ماه رمضان داشته باشی و احساس خستگی کمتر به سراغت بیاد باید موارد زیر رو رعایت کنی:

  • نکته اول اینه که حتما سعی کن تو این ماه، ساعت‌های اولیه روز رو واسه درس خوندن و مطالعه خودت اختصاص بدی. چون بهترین زمان واسه مطالعه، همون ساعات اولیه روز هست. بعد از اینکه سحری خوردی و نماز خوندی، تا ساعت ۱۲ ظهر، ۶ ساعت طلایی داری که بهتره دروس تخصصی رو تو این ساعت‌ها مطالعه کنی چون احساس ضعف و گرسنگی نداری. 

  • بعد از اینکه تونستی تا ساعت ۱۲ ظهر یه مطالعه عالی رو پشت سر بزاری، حالا دیگه نوبت رفع خستگی هست و باید تا ساعت ۳ عصر استراحت کنی. این استراحت می‌تونه کم خوابی شب قبل رو جبران کنه و بتونی با استفاده از یک روش درس خواندن سریع در بعد از ظهر، کلی وقت و زمان واسه خودت ذخیره کنی.

  • بعد از اینکه کاملا خستگیت رو رفع کردی، بهتر اینه که تا ساعت ۱۰ شب درس‌های آسونی مثل دروس عمومی رو مطالعه کنی.

  • بهترین نحوه درس خواندن در ماه رمضان اینه که حتی اگه در حال مطالعه احساس ضعف داشتی، مطالعه رو کامل کنار نزاری. به جای اون می‌تونی فلش کارت‌ها یا نت‌های خودت رو مرور کنی.

  • از فعالیت‌هایی که در ماه رمضان به شدت پیشنهاد میشه، تست زدن هست. چون مطالعه کردن تست‌ها انرژی خیلی زیادی رو از تو نمی‌گیره و بر عکس تو این روزای آخر مونده به کنکور، قدرت آمادگی بیشتری رو به تو میده.

 

نحوه برنامه ریزی کنکور برای ماه رمضان

برنامه ریزی کنکور برای ماه رمضان

 

یکی از بهترین روش‌های برنامه ریزی کنکور برای ماه رمضان به شکل زیر هست:

از ساعت ۱۰ شب تا سحر:

استراحت کردن و خوابیدن

نیم الی یک ساعت بعد از صرف سحری : 

نماز، دعا و استراحت

از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۱۲:۳۰ ظهر :

مطالعه مفید که این زمان بندی با در نظر گرفتن تایم استراحت، می‌تونه به صورت زیر باشه:

  • ۶ تا ۷:۳۰
  • ۷:۴۵ تا ۹:۱۵
  • ۹:۳۰ تا ۱۱
  • ۱۱:۳۰ تا ۱۲:۳۰

۱۲:۳۰ تا ۳ بعد‌ازظهر :

استراحت نیم‌روزی برای جبران کاهش خواب شبانه

۳ تا اذان مغرب:

مطالعه دروس عمومی به صورت زیر :

  • ۳ تا ۴:۳۰
  • ۴:۴۵ تا ۶

۶ تا ۹ شب:

صرف افطاری و عبادت (می‌تونی سریال هم ببینی!)

۹ تا ۱۰ شب:

 بهترین فرصت برای مرور درس‌های مطالعه شده و داشتن روتین مطالعاتی شبانه است.

 

✅ اگه درس خواندن در ماه رمضان رو با یه برنامه ریزی درست پیش ببری، نه تنها مطالعه تو کم نمیشه، بلکه تونستی ازین فرصت عالی، بهترین بهره رو ببری. 🎯

برنامه ریزی کنکور در ماه رمضان

 

بهترین روش درس خواندن در ماه رمضان از نظر مشاوران کنکور

اگه تو هم از اون دسته آدم هایی هست که علاقه داری روزه بگیری و کنارش درس رو هم کامل بخونی و بفهمی، بدون که می‌تونی با یه برنامه ریزی درست و اصولی تو این کار موفق بشی.

تو باید واسه افزایش کیفیت مطالعه جوری برنامه ریزی‌هات رو انجام بدی که از این فرصت کوتاه و طلایی مونده به کنکور، بیشترین بهره‌وری رو داشته باشی.
احتمالا این روزا داری به این فکر می‌کنی که با کمک روش افزایش ساعت مطالعه کنکور، تعداد ساعت‌های مناسب و استانداردی رو  به مطالعه بپردازی و با بهترین روش درس خواندن در ماه رمضان بتونی تو کنکور یه عملکرد عالی داشته باشی. 

درس خواندن در ماه رمضان

 

بهترین نحوه درس خواندن کنکور در ماه رمضان از نظر یک مشاور کنکور به شکل زیر هست:

برنامه ریزی اصولی با در نظر داشتن میزان ساعت مطالعه

مشاورای کنکور عقیده دارن که اگه تو میخوای به موفقیت برسی باید واسه ماه رمضان و ۱۵ روز عید یه برنامه ریزی کامل داشته باشی و این برنامه باید با نظر یک مشاور با تجربه و متخصص تهیه بشه و لازمه بهترین مکان برای درس خواندن رو برای خودت انتخاب کنی تا بتونی ازین فرصت باقی‌مونده بهترین استفاده رو داشته باشی.

مشخص کردن دروس مورد مطالعه در طول روز

به دلیل اینکه نیاز هست تو فقط دروس اختصاصی رو واسه کنکور بخونی و دروس عمومی دیگه تو کنکور نیست، پس وقت کم نمیاری. باید اون دروسی رو که قراره در طول روز مطالعه بشه رو از قبل مشخص کنی تا اینجوری تمرکز بهتری در زمان خوندنشون داشته باشی.

مشخص کردن ترتیب دروس اختصاصی

ترتیب خوندن دروس اختصاصی خیلی مهمه و لازمه بدونی که بهترین زمان برای درس خواندن دروس مهم، در شروع برنامه هست و درس‌های سبک‌تر رو باید واسه ساعت‌های آخر بزاری‌.

مرور و جمع بندی در برنامه ریزی

از مهم‌ترین مراحل درس خواندن در ماه رمضان، جمع بندی و مرور هست و بدون اون سخت میشه مطالب رو تو حافظه بلند مدت جای بدی. پس حتما این مرحله رو رعایت کن.

اختصاص زمان تست زنی

از الان تا روز کنکور مهم‌ترین کار تو باید تمرین و تست زنی باشه. باید به جایی برسی که روزی 300 تست بزنی تا دیگه نگران مدل‌های مختلف سوالات کنکور نباشی.


یکی از فاکتورهای مطالعه با کیفیت، داشتن مکان مطالعه استاندارد و مناسب هست. رعایت عوامل مختلفی مثل نور، نحوه نشستن، دما و ... که به تفصیل توی مقاله زیر ذکر شده، می‌تونه از خواب‌آلودگی ناشی از ضعف و بی‌حالی در ماه رمضان حین درس خوندن جلوگیری کنه.

بهترین مکان برای درس خواندن


 

بهترین زمان درس خواندن ماه رمضان

در مورد بهترین ساعت درس خواندن در ماه رمضان باید گفت که ۱ ساعت بعد از خوردن سحری و ساعات ابتدایی روز می‌تونه واسه شروع درس خوندن عالی باشه. چون معده پر شده و به همین دلیل فشار خون روی مغز کمتر میشه.

در ماه رمضان، شب‌ها درس بخوانیم یا روز‌ها؟

مشاوران همیشه اعتقاد دارند که شب، بهترین زمان برای خواب و روز، بهترین موقع برای درس خوندن هست و بازدهی بهتری داره.

  • از مزایای درس خوندن تو روز باید به انرژی جسمی و ذهنی بیشتر، استفاده از نور طبیعی خورشید، فراموشی کمتر مطالب و نیز شادابی بیشتر به دلیل ترشح هورمون سروتونین اشاره کرد.
  • با این حال بعضی از داوطلبان عقیده دارن که شب به خاطر وجود بعضی از ویژگی‌هاش مثل تمرکز و سکوت، پردازش درس‌ها در خواب، آرامش و ... واسه درس خوندن بهتر از روز هست.

اگه می‌خوای بدونی که تو آدم شب درس خوندن یا روز درس خوندن هستی، می‌تونی به مقاله درس خواندن در شب یا روز، کدوم بهتره؟ یه سر بزنی. چون تو این مقاله یه test واست قرار دادم تا اینجوری بتونی ساعت طلایی درس خوندنت رو بشناسی.

درس خواندن در شب یا روز، کدوم بهتره؟

 

پیشنهاد بهترین تغذیه برای کنکوری ها در ماه رمضان

از مهم‌ترین نکاتی که لازم است به آن توجه کنی، تغذیه کنکوری در ماه رمضان هست. تو این قسمت به چند تا نکته مهم در مورد این تغذیه اشاره می‌کنیم:

تغذیه کنکوری‌ها در ماه رمضان

 

سحری چی بخوریم تا هنگام درس خوندن گرسنه نشیم؟

  • بهتره برای وعده سحری از کربوهیدرات‌های پیچیده مثل برنج، جو دوسر، حبوبات و ... استفاده کنی تا در طول روز دیرتر احساس گرسنگی داشته باشی.
  • حتما حواست باشه که نباید مصرف غذاهای حاوی فیبر مثل گردو، بادام، فندوق و سبزیجات رو فراموش کنی. چون این مواد آروم در بدنت جذب شده و در زمان طولانی‌تری احساس سیری داری.
  • بهتره در سحری و افطار مکمل ویتامین سی مصرف کنی. چون مصرف این ویتامین باعث میشه سیستم ایمنی بدنت تقویت شه.

کنکوری‌ها برای افطار چی بخورند؟

  • وعده غذایی کنکوری‌ها برای افطار غذاهای سبک مثل مایعات، میوه و سبزیجات و ... هست. بهتره معده‌‌ات رو با غذاهای پرکالری و سنگین پر نکنی.
  • بهتره به جای شیرینی و قندهای مصنوعی، از قندهای طبیعی مثل خرما، کشمش، فرنی آرد گندم و شیر برنج استفاده کنی.
  • مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌های گروه B و ویتامین‌ E مثل آجیل و گردو در اکسیژن‌رسانی به مغز و خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد مهاجم به اعصاب و برای تمرکز و حافظه مؤثره، بنابراین در وعده‌ی شام بعد از افطار افراد کنکوری توصیه میشه.

نکات مهم تغذیه کنکوری‌ها در ماه رمضان

  • از مهم‌ترین اصول تغذیه کنکوری ها در ماه رمضان نوشیدن آب کافی و به میزان روزی ۸ لیوان در زمان سحر و افطار است. چرا که کم آبی بدن باعث سردرد، بی‌حالی و کمبود انرژی میشه.
  • مصرف بعضی از نوشیدنی‌‌ها مثل قهوه، چای و نوشیدنی‌هایی با قند بالا مناسب نیست و حس تشنگی رو افزایش میده.
  • برای تقویت حافظه برای درس خواندن در ماه رمضان بهتره از غذاهایی که حاوی امگا ۳ هستند، استفاده کنی. از این غذاها میشه به ماهی ساردین و سالمون، شاه میگو، روغن زیتون و ... اشاره کرد.
  • اگه می‌خوای یه خواب راحت داشته باشی، نوشیدن شیر یادت نره! وجود لبنیات توی رژیم غذایی برای سلول‌های عصبی مغزت مفیده و باعث آرامش اعصاب میشه.

بدترین غذاها در ماه رمضان

 

راهکار جلوگیری از خواب آلودگی و خستگی در ماه رمضان

تو این بخش می خوایم به بررسی راه‌های افزایش انرژی برای درس خواندن و جلوگیری از خواب آلودگی و خستگی بپردازیم:

برخاستن و حرکت کردن

لازمه که هر وقت تو طول روز احساس کردی که خسته هستی و خوابت میاد، از جات بلند شی و راه بری. برای این کار نیازی نیست که حتما از خونه بری بیرون. فقط کافیه تو حیاط، اتاق‌ها و .. قدم بزنی تا گردش خون تو بدنت بیشتر جریان پیدا کنه. حتی می‌تونی زمان قدم زدن یه کتاب هم به دستت بگیری و به جملات اون نگاهی بندازی.

مطالعه با صدای بلند

برای اینکه در زمان درس خواندن در ماه رمضان از خواب‌آلودگی نجات پیدا کنی، می‌تونی به جای خوندن کتاب درون ذهن خودت، با صدای بلند اونو بخونی.
تو باید تصور کنی که متن کتاب را واسه یکی دیگه داری می‌خونی و به همون صورت با صدای بلند بخونی تا بتونی صدای خودت رو واضح بشنوی. در این صورت شنیدن صدا ذهن را درگیر کرده و در نتیجه تمرکزت افزایش پیدا می‌کنه. حتی می‌تونی از یک دفترچه یادداشت برای نکته برداری‌هات استفاده کنی.

نوشیدن آب به میزان کافی

لازمه بدونی که کم آبی بدن تاثیر زیادی روی کوچیک شدن مغز و کاهش تمرکزت داره.
از راهکارهای علمی که برای رفع خواب‌ آلودگی هنگام درس خواندن در ماه رمضان خیلی کاربرد داره، نوشیدن آب به اندازه مناسب در فاصله افطار تا سحر هست.
بنابراین بهتره حتما یه بطری آب کنارت داشته باشی و به طور مداوم از اون بنوشی.

  •  اگه دوست نداری به طور مداوم آب بخوری می‌تونی با تکه‌های میوه و سبزی تازه رو در آب بندازی و با تهیه این دتاکس آب را با طعم بهتری نوش جان کنی.
  • خوردن میوه‌های آب‌دار مقل هندوانه، طالبی، خربزه، مرکبات و آب‌ میوه‌های طبیعی و انواع دمنوش و عرقیجات هم می‌تونه در کنار نوشیدن آب مفید باشه.

زیاد کردن نور اتاق

یکی از دلایل خواب آلودگی در زمان مطالعه اینه که اتاق نور مناسب و کافی نداره. بخاطر همینه که معمولا توصیه میشه مطالعه در طول روز انجام بشه. اگه هم تو شب عادت به درس خوندن داری باید نور اتاق را زیاد کنی. اگر نور اتاقت کمه و به یه محیط با نور بیشتر دسترسی نداری، می‌تونی از چراغ مطالعه استفاده کنی.

عدم دراز کشیدن هنگام مطالعه

یکی از حالت‌های اشتباه مطالعه، دراز کشیدن روی تخت یا مبل هست. وقتی بدن در حالت دراز کشیده باشه، سیستم عصبی فرمان استراحت دریافت می‌کنه و خواب به شکل اتوماتیک به چشم تو رخنه می‌کنه. برای جلوگیری از خواب ‌آلودگی و خستگی موقع درس خواندن در ماه رمضان باید بر روی صندلی یا یک مبل به شکل صاف و عمود نشسته و کاملا هوشیار باشی. در این حالت می‌تونی به مطالعه خودت برای چند ساعت ادامه بدی.


یکی از چالش‌های ماه رمضان، حفظ کردن روتین خواب ثابت هست که خیلی می‌تونه روی کیفیت مطالعه‌ات در این دوران تاثیر بذاره.
اگه میخوای خوابت رو تنظیم کنی و یا بهترین ساعت خواب خودت رو بدونی می‌تونی برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به مقاله خواب کنکوری یه سر بزنی.

خواب کنکوری


 

معرفی تکنیک های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

یکی از نکاتی که حتما باید در مورد روش درس خواندن در ماه مبارک رمضان بهش توجه کنی، افزایش تمرکز هست. رسیدن به تمرکز کافی واسه حفظ و یادگیری دروس در طولانی مدت کار واقعا سختیه. یاد گرفتن تکنیک‌های افزایش تمرکز واسه درس خوندن و دور شدن از حواس‌ پرتی‌ها با چند تکنیک زیر ممکن هست:

  • فراهم کردن محیط مناسب برای درس خوندن
  • زمان‌ بندی صحیح برای روند مطالعه
  • تعیین هدف به شکلی واضح و دقیق
  • اشتراک‌گذاری برنامه مطالعه با خانواده و دوستان
  • دور کردن عوامل مزاحم
  • پایش کارهای انجام شده
  • ورزش 
  • استفاده از سیستم جزا و پاداش
  • بازنگری در روش‌های مطالعه
  • یافتن یک گروه برای درس خوندن

 


اگه میخوای تمرکز خودت رو زیاد کنی، ما تو مقاله افزایش تمرکز هنگام درس خواندن درباره این موضوع کلی مطلب گذاشتیم و افزایش تمرکز رو بهت یاد میدیم. پیشنهاد می‌کنم که حتما به این مقاله یه سری بزنی.

افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

🔴 یکی از متداول‌ترین دلایل نداشتن تمرکز بین کنکوری‌ها، عدم چینش درست دروس و تایم‌بدی نامناسب برای مطالعه است. 🔴
در طی روند مطالعه، مغز خسته میشه و همچنین با توجه به سطح هورمون‌ها، میزان هوشیاری ما در ساعات مختلف روز متفاوته.

بنابراین برای داشتن یک تمرکز عالی، بهتره اول بهترین زمان‌های مطالعه رو با توجه به فیزیولوژی بدنت بشناسی:

بهترین زمان برای درس خواندن


 

جمع بندی مهم ترین نکات درس خواندن در ماه رمضان برای شما

اگه برای درس خواندن در ماه رمضان یه برنامه ریزی مشخص داشته باشی و به خواب و تغذیه مناسبت تو این ماه اهمیت بدی، ماه رمضان می‌تونه یک فرصت فوق العاده و طلایی برای درس خوندنت باشه. فقط کافیه که تمرکز لازم رو روی درس هات داشته باشی.

بهترین زمان درس خواندن در ماه رمضان یه ساعت بعد از خوردن سحری تا ظهر هست که تو این زمان بدن انرژی لازم رو داره.

🔵 می‌تونی برای اینکه از موفقیت خودت تو کنکور اطمینان داشته باشی از تیم مشاوره کنکور مدیکال استوز که تو این زمینه سابقه درخشانی داره کمک بگیری.

تیم مدیکال استوز در حال حاضر هزاران مخاطب کنکوری داره و از بزرگ‌ترین تیم‌های آموزشی-مشاوره‌ای آنلاین در کل کشور محسوب میشه. 🥇
همچنین بخاطر استفاده از روش‌های نوینی از مشاوره مثل اپلیکیشن و برگزاری لیگ‌های آزمونی زبان‌‌زد جوامع کنکوری هست. 😎

هر ساله مجموعه مدیکال استوز بسیاری از رتبه‌های برتر کشور رو به کارنامه کاری خودش اضافه می‌کنه. این مجموعه بهترین خدمات مشاوره‌ای رو به داوطلبای کنکور ارائه میده و اگه تو هم سوالی داشتی می‌تونی با گذاشتن کامنت از کارشناسان ما جواب دریافت کنی. 💙🙌🏻

🔴 ما خدمات رایگان زیادی ارائه میدیم.❤️
یکی از بهترین جاها برای پیدا کردن پادکست‌های مشاوره‌ای، مصاحبه با رتبه برترها، جزوات و برنامه‌ریزی های مطالعاتی برای جمع‌بندی یا استارت کنکور کانال تلگرام مدیکال هست. از دستش نده!

 

سوالات متداول

در این بخش به برخی از سوالات رایج در مورد درس خواندن در ماه رمضان اشاره می‌کنیم:

  • بهترین زمان مطالعه برای کنکور در ماه رمضان چه وقت هست؟

    بهترین زمان درس خوندن هر داوطلب کنکور تو ماه رمضان بستگی به برنامه درسی، عادت خواب و بیداری، توانایی بدنی و برنامه درسی اون شخص داره. اما به شکل کلی، بهترین وقت درس خوندن برای کنکور در ساعات اولیه روز یعنی یک ساعت بعد از سحر تا یک ساعت بعد از اذان ظهر هست.

  • چگونه هنگام روزه داری درس بخوانیم؟

    روزه گرفتن در کنار درس خوندن اصلا کار سختی نیست. فقط کافیه که به نکات مهمی مثل تغذیه سالم، مصرف مایعات، ساعت خواب و روش درست برنامه‌ ریزی در ماه رمضان کاملا توجه کنید.

  • درس خوندن تو ماه رمضان چه تفاوتی با زمان های دیگه داره؟

    به طور معمول در ماه رمضان تغییر کمی در ساعت‌های خواب و بیداری اتفاق میفته و مدت زمان مطالعه با وجود گرسنگی زیاد، کاهش پیدا می‌کنه. از طرفی هم مهمونی‌های مختلف و سریال‌های مناسبتی می‌تونه خیلی راحت حواس داوطلبان کنکور رو پرت کنه. این داوطلبان باید مراقب به هم خوردن ساعت خواب و بیداری خودشون باشند. اگه در کنار این تغییرات هیچ برنامه ریزی وجود نداشته باشه، خیلی راحت روند درس خوندن با مشکل مواجه میشه.

 

نظرات کاربران 1 نظر

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
  1. اسما

    عالی بود خدا خیرتون بده 🙏🌸

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی 🩵

      مرسی از لطف شما . سلامت باشین

پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه