انتخاب رشته کنکور تجربی 1402 | راهنما و مشاوره انتخاب رشته

انتخاب رشته کنکور تجربی 1402 | راهنما و مشاوره انتخاب رشته
13 مرداد

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

مهمتر از خود کنکور، بحث انتخاب رشته ی کنکور تجربی هست. چون در نهایت با انتخاب رشته ای که انجام دادی وارد دانشگاه میشی و نه با رتبه ی کنکورت. پس دونستن زمان انتخاب رشته ی کنکور، مهلت انتخاب رشته، نحوه ی درست انجام انتخاب رشته ی کنکور تجربی و مهلت انتخاب رشته ی کنکور تجربی از نون شب برات واجب تره.

زمان انتخاب رشته کنکور تجربی 1402

زمان انتخاب رشته ی کنکور تجربی 1402 هنوز به طور دقیق اعلام نشده. ولی با توجه به سال های قبل، بعد از اعلام نتایج اولیه ی کنکور سراسری به طور تقریبی از نیمه ی دوم مرداد ماه انتخاب رشته برای کنکور تجربی 1402 آغاز میشه.

 

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی 1402

پس از اعلام نتایج اولیه ی کنکور سراسری که شامل رتبه کشوری و رتبه در سهمیه نهایی هست. دفترچه ی انتخاب رشته مخصوص کنکور سال 1402 بر روی سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org قرار داده میشه و با دانلود این دفترچه میتونی به اطلاعاتی شامل ظرفیت قبولی در هر رشته و دانشگاه، نحوه ی دقیق انتخاب رشته و شرایط پذیرش هر دانشگاه دسترسی پیدا کنی. 

در نهایت بر اساس رتبه ای که بدست آوردی و علاقه ای که داری، میتونی 150 کد رشته محل رو تو سایت سازمان سنجش وارد کنی.

 

کارنامه انتخاب رشته کنکور تجربی

کارنامه ی اولیه ای که از سمت سازمان سنجش برات منتشر میشه، شامل رتبه در سهمیه ی مناطق و یا سهمیه های دیگه (البته اگه استفاده کرده باشی؛ مثل سهمیه ی ایثارگران 5% یا 25% و یا سهمیه ی مناطق محروم)، رتبه در کشور و درصد و تراز به تفکیک هر درس هست. 

رتبه در منطقه و سهمیه

خوب حالا معنی هر کدوم از این رتبه ها چیه؟ رتبه در کشور، رتبه ای هست که بین تمام دانش آموزان رشته ی تجربی فارغ از سهمیه و ... کسب کردی و اهمیت خاصی نداره و فقط نشون دهنده ی جایگاهت در کشوره.

سهمیه مناطق

اگه از سهمیه ی خاصی استفاده نکرده باشی، بر اساس محل تحصیلت تو یکی از سهمیه های مناطق که شامل مناطق 1،2،3 هست قرار میگیری و انتخاب رشته ی کنکورت باید بر اساس رتبه در سهمیه ی مناطق باشه.

سهمیه 5%

اگه از سهمیه ی 5% استفاده کردی، رتبه ای که داری بین تمام داوطلبانی هست که از این سهمیه استفاده کردن.

اینو بدون که این سهمیه تفاوت خاصی در نتیجه ی نهایی کنکورت ایجاد نمیکنه چون 5% ظرفیت هر دانشگاه به دانش آموزان این سهمیه تعلق میگیره و از طرفی به دلیل جمعیت بالای افرادی که از این سهمیه استفاده کردن، تاثیر زیادی نداره به جز برای رتبه های خیلی بالا. 

حالا اگه این سهمیه برات تاثیر مثبت داشته باشه، از طرف سازمان سنجش اعمال میشه و اگه نداشته باشه، بر اساس سهمیه ی مناطق پذیرفته میشی.

سهمیه 25%

اگه از سهمیه ی 25% استفاده میکنی، این سهمیه به دلیل اینکه هم جمعیت کمی از بچه ها ازش استفاده میکنن و هم 25% ظرفیت دانشگاه بر اساس این سهمیه پذیرفته میشن، تاثیر خیلی خیلی زیادی میتونه رو نتیجه ی کنکورت داشته باشه.

بر اساس قبولی های سال های قبل با رتبه ی مشابه خودت میتونی انتخاب رشته دقیقی داشته باشی.

درصد و تراز

در کارنامه ی اولیه ای که سازمان سنجش بهت میده، میتونی درصد و ترازت رو هم ببینی و با توجه به هر درس میتونی ببینی که چه ترازی بهت داده. و در نهایت میتونی تراز کل بر اساس همه ی درس ها رو ببینی که ملاک رتبه دهی در انواع سهمیه ها و در کشور همین تراز کلی هست که کسب کردی.

 

زیرگروه های انتخابی رشته تجربی

برخلاف سال های قبل امسال دیگه خبری از زیرگروه های مختلف نیست و ملاک قبولی و پذیرش دانشگاه ها فقط و فقط بر اساس رتبه ای هست که تو سهمیه ی نهایی بدست آوردی. این سهمیه ی نهایی اگه سهمیه ی خاصی نداری، شامل سهمیه های منطقه 1،2،3 هست و اگر سهمیه ی 5% یا 25% داری، سهمیه ی نهاییت در نظر گرفته میشه.

الان که زیرگروه ها حذف شدن، برخلاف سال های قبل که برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی زمین شناسی ضریب صفر داشت، ضریب یک داره و این یعنی باید حتما حتما به سوالات این درس جواب بدی، چون تو نتیجه ی کنکورت تاثیر مستقیم داره. برای رشته ی داروسازی هم که قبلا جزو زیرگروه 2 بود، ضریب 1 داشت و امسال هیچ فرقی نکرده.

در کل بهت بگیم که باید درس زمین شناسی رو هم به اندازه ی خودش بهش بها بدی و مطالعه ی کافی داشته باشی.

 

ظرفیت دوره های مختلف دانشگاهی برای انتخاب رشته کنکور تجربی

ظرفیت رشته های مختلف دانشگاهی برای کنکور سراسری سال 1402، از طریق دفترچه ی انتخاب رشته ای که از سمت سازمان سنجش منتشر میشه، قابل دیدنه و بر اساس اون و رتبه ای که بدست آوردی میتونی انتخاب رشته ی مناسبی رو انجام بدی.

اینم بهت بگیم که ظرفیت رشته های پرطرفدار تجربی مثل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نسبت به سال گذشته حدود 20% افزایش داره. که طبیعتا مرز قبولی رو میتونه خیلی جابجا کنه و امسال با رتبه های بدتر از پارسال میشه همون رشته و دانشگاه رو قبول شد. 

اگه رتبت به این 3 تا رشته نمیخوره، لازم نیست نگران باشی چون مرز قبولی برای رشته های دیگه هم جابجا میشه و راحت تر میتونی تو رشته ی دلخواهت پذیرفته بشی.

یه سری رشته های دانشگاهی هم هستن، که رشته های تعهدی محسوب میشن و باید بعد از اتمام تحصیل تو این رشته ها، 5/1 تا 3 برابر مدت زمان تحصیل تو مناطق محروم خدمت کنی که به هیچ وجه قابل خرید و فروش و انتقال نیست. پس موقع انتخاب رشته فقط به اسم رشته نگاه نکن، این هم مورد مهمی هست که باید مدنظر داشته باشی.

 

آخرین رتبه مجاز برای انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 چه رتبه ای است؟

با توجه به کنکور سال قبل، جدول آخرین رتبه ی مجاز برای انتخاب رشته به تفکیک هر سهمیه رو برات میذاریم تا بطور تقریبی متوجه بشی آخرین رتبه ای که تونسته انتخاب رشته کنه چند بوده.

نام سهمیهآخرین رتبه مجاز
منطقه 132608
منطقه 258864
منطقه 353535
ایثارگران 5%35457
ایثارگران 25%9192
 

رشته های گروه آزمایشی رشته تجربی

خوبی رشته ی تجربی اینه که طیف وسیعی از رشته های دانشگاهی رو شامل میشه و بر اساس علاقه ای که داری میتونی انتخاب کنی که در آینده تو کدومیک از این رشته ها تحصیل میکنی.

  • از پرطرفدارترین رشته های گروه آزمایشی تجربی میشه تو رده ی اول رشته ی پزشکی و تو رده های بعدی دندانپزشکی و داروسازی رو نام برد. طول تحصیل برای این 3 تا رشته بین 6-7 سال هست و مدرکی که میگیری، دکترای حرفه ای هست.
  • رشته ی بعدی که دکترای پیوسته هست و رتبه ی خیلی خیلی پایینی میخواد، دکترای پیوسته بیوتکنولوژی هست. برای قبولی تو این رشته علاوه بر رتبه ی عالی تو کنکور سراسری، باید از فیلتر مصاحبه ی حضوری هم رد بشی. طول تحصیل برای این رشته 9 سال هست که گاها از این هم بیشتر میشه.
  • رشته ی دارای دکترای بعدی، رشته ی دامپزشکی هست که طول مدت تحصیل برای این رشته هم حدود 6 ساله.
  • رشته های بعدی که خیلی هم پرطرفدار هستن و بازار کار نسبتا خوبی هم دارن شامل فیزیوتراپی، پرستاری، بینایی سنجی و شنوایی سنجی هستن.
  • یه سری دیگه از رشته ها هم هستن که شاید مثل موارد قبلی پرطرفدار نباشن ولی ممکنه بهشون علاقه داشته باشی. و از طرفی برای مهاجرت هم میتونن گزینه ی خوبی باشن. مثلا رشته های علوم پایه مثل فیزیولوژی پزشکی، رشته ی علوم تشریح ( آناتومی) و ... .
  • یه سری دیگه از رشته ها هم هستن مثل روانشناسی یا حسابداری که مهم نیست چه کنکوری شرکت کردی؛ میتونی از هر گروه آزمایشی وارد این رشته ها بشی که به اینها رشته های شناور میگن.

فقط حواست باشه قبل از انتخاب رشته حتما خیلی خوب راجع به هرکدوم از رشته ها تحقیق کن که بعدا که قبول شدی، پشیمون نشی.

 

راهنمای انتخاب رشته کنکور تجربی و فرم انتخاب رشته سراسری

همونطور که قبلا بهت گفتیم بر اساس اولا علاقه ای که داری و ثانیا شهری که دوست داری تحصیل کنی، باید رشته های مختلف رو به همراه کد هر رشته تو فرم انتخاب رشته وارد کنی. 

بهتره قبل از وارد کردن هر رشته تو فرم مخصوص تو سایت سازمان سنجش، یه پیش نویس دستی برای خودت داشته باشی که با ذهن آماده تر وارد سایت کنی. همیشه انتظار اینو داشته باش که ممکنه تو هر کدوم از این رشته هایی که وارد میکنی پذیرفته بشی. پس خیلی با دقت و بررسی کامل جزئیات رشته هارو وارد کن.

تو رشته ی تجربی مهمتر از شهر و دانشگاه، رشته ی تحصیلی هست. برای همین خیلی از بچه ها اولویت اولشون رشته ی مورد علاقشون هست و مورد بعدی شهر محل تحصیل. بر اساس شرایطی که داری مثل رتبه، علاقه، شرایط خانوادگی، شخصیت و.... رشته و دانشگاه رو تو فرم پیش نویسی که برات قرار میدیم وارد کن.

فقط حواست باشه برای رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی دانشگاه آزاد نباید وارد سایت دانشگاه آزاد بشی و داخل سایت سازمان سنجش مثل بقیه ی دانشگاه های دولتی انتخاب رشته رو انجام میدی.

راهنمای انتخاب رشته دانشگاه آزاد

1) تو مرحله ی اول وارد سایت دانشگاه آزاد به آدرس www.azmoon.org میشی و روی لینک انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1402 کلیک میکنی.

2) مرحله ی بعدی اینه که وارد این بخش بشی.

3) بعد از وارد شدن به سایت، هزینه ی مربوطه رو پرداخت میکنی.

4) تو مرحله ی آخر به ترتیب رشته هایی که میخوای رو وارد میکنی.

نکات مهم در اولویت بندی دانشگاه ها و تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور تجربی

همونطور که قبلا هم بهت گفتیم، تو رشته ی تجربی برای بچه ها اولویت بیشتر رشته هست تا شهر و دانشگاه. ولی گاهی اوقات زور شهر و دانشگاه به رشته میچربه. یعنی چی ؟ یعنی مثلا یکی ترجیح میده توی یه رشته کم طرفدار تر درس بخونه ولی توی شهر خودش باشه.

مثلا فرض میکنیم رشته هایی که انتخاب کردی، شامل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و فیزیوتراپی هست. بهترین کار اینه اول از همه 3-4 تا رشته ای که دوست داری رو دسته بندی کنی. حالا برو سراغ شهر ها و دانشگاه هایی که حاضر نیستی به هیچ وجه توشون تحصیل کنی و خط بزنیشون و از بین بقیه ی شهر ها، دوباره اولویت بندی کن و شهر هارو به ترتیب بنویس.

حالا بیا جلوی رشته ی اولی که انتخاب کردی یعنی پزشکی، اسم همه ی شهر ها رو به ترتیب بنویس و بیا پایین. بعدش برو سراغ دندانپزشکی و به همین ترتیب تا آخر برو. 

اگه مثلا پزشکی و دندانپزشکی برات فرقی نداشت، اولویت رو میذاری روی شهر و بر اساس شهر ترتیب رشته محل ها رو وارد میکنی.

نکته ی دیگه ای که باید حواست بهش باشه اینه که اطلاعات دقیق اون رشته و دانشگاه رو از طریق دفترچه ی انتخاب رشته مطالعه کنی. اطلاعاتی مثل خوابگاه داشتن یا نداشتن، دانشگاه داخل شهره یا بیرون شهر، تعهدی بودن یا نبودن رشته و ... .

جمع بندی

در نهایت اینو بگیم که سیستم انتخاب رشته ی کنکور، رتبه محوره. یعنی چی؟ یعنی اول از همه میاد و فرم انتخاب رشته ی رتبه ی 1 رو چک میکنه و از اولویت اول تا 150 پیش میره و هر دانشگاهی که ظرفیت داشت، پذیرش میشه. بعد میره سراغ رتبه ی 2 و به همین ترتیب تا آخر. پس به حرف سودجو  هایی که میگن با انتخاب رشته ی درست میشه معجزه کرد و با رتبه های نجومی، رشته های تاپ قبول شد رو گوش نده.

 

سوالات متداول:

  • تاریخ انتخاب رشته چه زمانی هست؟

    تاریخ دقیق انتخاب رشته هنوز مشخص نشده ولی بر اساس تجربه d سال های قبل، نیمه ی دوم مرداد ماه هست.

  • دفترچه انتخاب رشته رو از کجا میتونم پیدا کنم؟

    بعد از اعلام نتایج اولیه ی کنکور سراسری، با ورود به سایت www.sanjesh.org میتونی دفترچه ی انتخاب رشته رو دانلود کنی.

  • بر چه اساسی فرم انتخاب رشته رو پر کنم؟

    بر اساس رتبه ای که داری و علاقه ی شخصی.

نظرات کاربران 43 نظر

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
  1. علی

    کاردانی اموزش وپرورش ابتدایی خیلی بده؟ حقوقش چطوره؟

    • مدیکال استوز

      سلام بد نیست

  2. طاهر

    سلام وقتتون بخیر با رتبه حدود ۲۲۰۰ منطقه یک میشه داروی پردیس تبریز قبول شد؟یا پزشکی آزاد تبریز

    • مدیکال استوز

      سلام دوست مدیکالی.نتایج اعلام شد و امیدوارم در مسیری که پیش رو داری موفق باشی.

  3. پانیذ

    سلام.وقتتون بخیر ببخشبد با رتبه ۴۵۰۰۰منطقه ۲ تجربی شانس قبولی (بهداشت،زیست شناسی سلولی و مولکولی ،شیمی کاربردی )رو دارم؟روانشناسی دولتی چی؟؟

    • مدیکال استوز

      سلام، زیست مولکولی و سلولی و شیمی کاربردی شانس دارید 

  4. ریحانه

    ببخشید با رتبه ۸۵۰ منطقه ۲ و ۱۸۰۷ کشور احتمال داره پزشکی نیمسال دوم شیراز روزانه قبول بشم؟

    • مدیکال استوز

      سلام بله شانستون بالاست

  5. D:

    سلام مدی جون ، با تراز سوابق ۶۲۲۲ (فرصت ترمیم ندارم ) اگه کنکوور ۴۰۳ رو شرکت کنم امیدی هست رشته هایی مثله دارو و فیزیو بیارم؟ منطقه۳ هستم و سهمیه ۵ درصد ایثارم دارم ، اگه هست کنکورو میانگین چند درصد باید بزنم ؟

    • مدیکال استوز

      سلام با توجه به تاثیر ۵۰ درصدی سوابق کارتوک خیلی سخت میشه و تراز کنکورتون باید حدود ۱۱ هزار باشه تا بتونید قبول بشید

  6. امید

    با رتبه ۱۵۰۰۰ منطقه یک و کشوری ۶۰۰۰۰ و بومی استان فارس شیراز توی استان خودم یا مثلا استان های مجاور شانس قبولی اتاق عمل رو دارم دانشگاه روزانه؟

    • مدیکال استوز

      سلام برای روزانه شانستون کمه ولی در هر حال اگر شانسیم باشه بیشتر مربوط به ناحیه خودتونه

  7. امید

    با رتبه ۱۵۰۰۰ منطقه یک و کشوری ۶۰۰۰۰ شانس قبولی در پرستاری یا اتاق عمل رو دارم ولی روزانه

    • مدیکال استوز

      سلام روزانه شانستون خیلی کمه

  8. فافا

    با سلام رتبه ۱۸۱۷ منطقه دو میتونه پزشکی رشت، بابل یا ساری رو بیاره؟ بومی نیستم

    • مدیکال استوز

      سلام بله 

  9. رز سفید

    سلام با رتبه ۱۳ هزار منطقه سه پرستاری روزانه دولتی تیپ سه خوزستان میشه؟ بومی هستم

    • مدیکال استوز

      سلام با توجه به این که بومی هستین شانس دارید

  10. امیررضا

    با رتبه ۸۰۰۰ منطقه۳ بومی استان کرمانشاه شانسی واسه پزشکی تعهدی کرمانشاه دارم؟ ۲ هفته پیش دعوت به مصاحبه ارتش شدم واسه دکترای عمومی پزشکی احتمالش هست بیارم؟

    • مدیکال استوز

      سلام شانس کمی دارید

پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه