انتخاب رشته کنکور ریاضی 1402 | راهنما و مشاوره انتخاب رشته

انتخاب رشته کنکور ریاضی 1402 | راهنما و مشاوره انتخاب رشته
15 مرداد

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

آخرین قدم در مسیرت رو، با مشاوره و انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۲ محکم بردار !

خودت خیلی خوب میدونی که انتخاب رشته درست و اصولی چقدر میتونه روی موفقیت نهاییت توی نتیجه کنکور و رسیدن به رشته دانشگاهی مورد علاقه ات تاثیرگذار باشه.

انتخاب رشته مثل زدن تیر آخر به غول کنکوره! اگه هنوز نمیدونی یه انتخاب رشته طلایی چه ویژگی‌هایی داره نگران نباش، ما بهت راه رو با راهنمای انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ نشون میدیم. همه چیزایی که باید راجب نحوه انتخاب رشته کنکور ریاضی بدونی (( نحوه اولویت‌بندی کد رشته‌ها، ظرفیت دانشگاه‌ها و ..)) و  ((دفترچه انتخاب رشته ریاضی و فرم پیش‌نویس انتخاب رشته)) رو در ادامه کامل برات توضیح دادیم.

کافیه با مشاوران کنکور ریاضی و مدیکال استوز تا پایان این مقاله همراه باشی.
آماده ای؟؟ بزن بریم!

زمان انتخاب رشته کنکور ریاضی 1402

زمان انتخاب رشته کنکور ریاضی 1402 هنوز به طور دقیق اعلام نشده ولی با توجه به سال های قبل، پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری به طور تقریبی از نیمه دوم مرداد ماه انتخاب رشته ریاضی برای کنکور 1402 آغاز میشه.

 

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی 1402

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۲ سراسری که شامل رتبه ات در کشور و در سهمیه نهایی میشه، دفترچه انتخاب رشته مخصوص کنکور سال 1402 بر روی سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org قرار داده میشه و با دانلود این دفترچه میتونی به اطلاعاتی شامل:

  •  ظرفیت قبولی در هر رشته و دانشگاه
  •  نحوه دقیق انتخاب رشته
  • و شرایط پذیرش در هر دانشگاه دست پیدا کنی. 

در نهایت بر اساس رتبه ای که بدست آوردی و علاقه ای که داری، میتونی تا 150 کد رشته رو در فرم انتخاب رشته کنکور در سایت سازمان سنجش وارد کنی و منتظر نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۲ باشی.

 

تحلیل کارنامه کنکور ریاضی

برای پیاده‌سازی بهترین استراتژی، باید درک شفافی از موقعیت و فرصت‌هات داشته باشی!

بنابراین مطمئن شو که قبل از هر چیز نتیجه کارنامه کنکورت رو خوب میشناسی .
در واقع توی کارنامه کنکورت به غیر از رتبه، باید به نکات دیگه ای که توی کارنامه هست توجه کنی تا بتونی یه انتخاب رشته خوب داشته باشی.

کارنامه اولیه ای که از سمت سازمان سنجش برات منتشر میشه، شامل :

 رتبه در کشور

 رتبه در سهمیه مناطق (یا سایر سهمیه‌ها اگه استفاده کرده باشی؛ مثل سهمیه ایثارگران ۵٪، ۲۵٪ و یا سهمیه مناطق محروم) و درصد و تراز به تفکیک هر درس هست.
و در نهایت میتونی تراز کل بر اساس همه درس ها رو ببینی که ملاک رتبه دهی در انواع سهمیه ها و در کشور همین تراز کلی هست که کسب کردی.
رتبه کنکورت میتونه در سهمیه‌های مختلف (اگر شامل حالت میشن!) سنجیده بشه، حالا شاید بپرسی هر سهمیه چه تاثیری داره و کدوم سهمیه برای انتخاب رشته کنکور ریاضی بهتره ؟ 

سهمیه مناطق کنکور ریاضی ۱۴۰۲

اگه سهمیه خاصی استفاده نکرده باشی، بر اساس محل تحصیلت در یکی از سهمیه های مناطق که شامل منطقه ۱، ۲ و ۳ هست قرار میگیری و انتخاب رشته کنکورت باید بر اساس رتبه ات در سهمیه مناطق باشه.

سهمیه 5% ایثارگران کنکور ریاضی ۱۴۰۲

اگه سهمیه 5% استفاده کردی، رتبه‌ای که داری بین تمام داوطلبانی هست که از این سهمیه استفاده کردند. و اینم بدون که این سهمیه تفاوت خاصی در نتیجه نهایی کنکورت ایجاد نمیکنه؛ چون 5% ظرفیت هر دانشگاه به دانش آموزان این سهمیه تعلق میگیره و از طرفی به دلیل جمعیت بالای بچه‌هایی که از این سهمیه استفاده کردند، تاثیر زیادی نداره به جز برای رتبه‌های خیلی بالا.
اگه این سهمیه برات تاثیر مثبت داشته باشه، از طرف سازمان سنجش اعمال میشه و اگه نداشته باشه، بر اساس سهمیه مناطق پذیرفته میشی.

سهمیه 25% ایثارگران کنکور ریاضی ۱۴۰۲

اگه از سهمیه 25% استفاده میکنی، این سهمیه به دلیل اینکه هم جمعیت کمی از بچه ها ازش استفاده میکنن و هم 25% ظرفیت دانشگاه بر اساس این سهمیه پذیرفته میشن، تاثیر خیلی خیلی زیادی میتونه روی نتیجه کنکورت داشته باشه که بر اساس قبولی های سال های قبل با رتبه مشابه خودت میتونی انتخاب رشته دقیقی داشته باشی.

سهمیه مناطق محروم

استان های ایلام، بوشهر، چهار محال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان و هرمزگان جز مناطق محروم کشور هستن که بر طبق مصوبه کمیته مطالعات و برنامه ریزی کنکور سراسری 21 فروردین سال 1372 حداقل 40 درصد از ظرفیت کد رشته محل های ناحیه ای، قطبی و کشوری دوره روزانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به این استان ها تعلق میگیره.

رتبه کشوری

رتبه در کشور، رتبه‌ای هست که بین تمامی داوطلبان کنکور رشته ریاضی فارغ از سهمیه است و فقط نشون دهنده جایگاهت در کل کشوره.

رتبه کل در سهمیه 

میشه گفت مهم‌ترین رتبه‌ای که زمان انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۲ اهمیت داره، رتبه کل در سهمیه نهایی شماست.
این رتبه، نشون دهنده جایگاه تموم داوطلبای دارای سهمیه مشابه تو کنکوره و بر اساس همین رتبه اس که تو میتونی پیش بینی کنی کدوم شهر، دانشگاه و چه رشته ای رو با توجه به ظرفیت پذیرش دانشگاه ها قبول میشی.

آخرین رتبه مجاز در سهمیه 

این عدد توی کارنامه کنکور ریاضی، نشون دهنده بالاترین رتبه‌ای که توی گروه سهمیه‌ات برای دوره ‌های روزانه و نوبت دوم مجاز به انتخاب رشته شده.
حالا حتما برات این سوال پیش  میاد که تا چه رتبه‌ای مجاز به انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۲ هستیم؟

جوابت اینجاست :  

 

آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته کنکور ریاضی 1402 

علاوه بر موارد بالا میتونی ببینی که آیا در دوره های مختلف آموزشی اعم از روزانه، نوبت دوم، پردیس خودگردان شهریه پرداز، دانشگاه آزاد، دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، رشته های پیام نور و غیر انتفاعی مجاز به انتخاب رشته شدی یا نه.

با توجه به کنکور سال قبل، جدول آخرین رتبه مجاز برای انتخاب رشته کنکور ریاضی به تفکیک هر سهمیه رو برات میذارم تا به‌طور تقریبی متوجه بشی آخرین رتبه‌ای که تونسته انتخاب رشته کنه، چند بوده.

نام سهمیه

آخرین رتبه مجاز

منطقه 1

39925

منطقه 2

46873

منطقه 3

33204

ایثارگران 5%

7632

 

زیرگروه های انتخابی رشته ریاضی

برخلاف سال های قبل امسال دیگه خبری از زیرگروه های مختلف نیست و ملاک قبولی و پذیرش در دانشگاه ها فقط و فقط بر اساس رتبه ای هست که در سهمیه نهایی بدست آوردی. این سهمیه نهایی اگه سهمیه خاصی نداری، شامل سهمیه های منطقه ۱، ۲ و ۳ هست و اگر سهمیه 5% یا 25% داری، سهمیه نهاییت در نظر گرفته میشه.

به این ترتیب ضریب درس ریاضی۱۲، درس فیزیک ۹ و شیمی ۷ در نظر گرفته میشه که برای همه داوطلبان فارغ از رشته انتخابی یکسانه.

 

رشته های دانشگاهی گروه آزمایشی ریاضی

به عنوان یه داوطلب کنکور ریاضی، میتونی بر اساس علاقه‌ای که داری انواع مختلفی از رشته‌ها رو از طریق کنکور رشته ریاضی انتخاب کنی. حتما با رشته‌های محبوب ریاضی آشنا هستی، در ادامه به بررسی کلی این رشته‌ها میپردازیم.

مهندسی کامپیوتر

رشته مناسب برای کسایی که به برنامه نویسی و الگوریتم علاقه دارن. این رشته بازار کار خیلی خوبی هم داخل ایران و هم خارج از کشور داره؛ فقط لازمه اش اینه که زرنگ باشی و بتونی به سرعت توی این رشته پیشرفت کنی.
حتی اگه دوست نداشته باشی برای کسی کار کنی، میتونی شرکت برنامه نویسی یا استارتاپ خودتو راه اندازی کنی و وارد دنیای بیزینس بشی.

مهندسی برق

چند تا از مهمترین گرایشات این رشته، مهندسی قدرت، الکترونیک، کنترل و الکترونیک هستن. فقط از همین ابتدای کار باید بدونی که با درسای سخت و محسابات سنگین سروکار داری. پس اگه علاقه زیادی به محسابات زیاد نداری، سمت این رشته نیا ولی اگه عشق ریاضی هستی، این رشته واسه تو ساخته شده.

مهندسی عمران

یکی از پرطرفدارترین رشته های رشته ریاضیه. هدف این رشته هم تربیت متخصص برای کار های مرتبط با سازه های ساختمانی و غیر ساختمانی هست.
بازار کار بسیار عالی داره و فارغ التحصیلان این رشته به شرط داشتن سواد کافی، به راحتی میتونن درآمد های خوبی کسب کنن.

رشته‌های شناور 

یک سری دیگه از رشته ها هم هستن مثل روانشناسی یا حسابداری که مهم نیست چه کنکوری شرکت کردی؛ میتونی از هر گروه آزمایشی وارد این رشته ها بشی که به اینها رشته های شناور میگن.

 

ظرفیت دوره های مختلف دانشگاهی برای انتخاب رشته کنکور ریاضی

ظرفیت رشته های مختلف دانشگاهی برای کنکور سراسری سال 1402، از طریق دفترچه انتخاب رشته‌ای که از سمت سازمان سنجش منتشر میشه، قابل دیدنه و بر اساس اون و رتبه ای که بدست آوردی میتونی انتخاب رشته مناسب انجام بدی.

حالا توی جدول زیر ظرفیت پذیرش دوره های مختلف سال گذشته رو برات آوردم که بدونی امسال بطور حدودی ظرفیت دوره های مختلف به چه صورته.

دوره

روزانه 

نوبت دوم (شبانه )

پیام نور

مناطق محروم

فرهنگیان

غیر انتفاعی

پردیس خودگردان

دانشگاه آزاد

ظرفیت مازاد دانشگاه آزاد

جمع

ظرفیت پذیرش

34763

2263

3829

1508

5135

2461

4321

1379

293

55952

 

راهنمای تصویری قدم‌به‌قدم و فرم انتخاب رشته کنکور ریاضی

  1. اول از همه دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی رو دانلود و خوب مطالعه کن.
  2. شروع به اولویت‌بندی کد رشته‌های داخل دفترچه کن.بر اساس علاقه‌ای که داری و ثانیا شهری که دوست داری تحصیل کنی، باید رشته های مختلف رو به همراه کد هر رشته در فرم انتخاب رشته وارد کنی.
  3. ۲۰ تا انتخاب اول رو به کد رشته‌های رویایی ( با توجه به رتبه‌ات )، ۱۰۰تا انتخاب بعدی رو به رشته‌های دلخواه متناسب با رتبه‌ات و ۳۰ انتخاب آخر رو به کد رشته‌های بدبینانه که معمولا با رتبه‌های خیلی بالاتر از تو قبول میشن، اختصاص بده.

    هر کد رشته رو در جایگاهی قرار بده که اگه قبول شدی، حسرت انتخاب‌های پایین‌تر رو نداشته باشی!

  4. قبل از وارد کردن هر رشته در فرم مخصوص در سایت سازمان سنجش، یه پیش نویس دستی برای خودت داشته باش؛ که با ذهن آماده تر وارد سایت کنی. همیشه انتظار اینو داشته باش که ممکنه در هر کدام از این رشته هایی که وارد میکنی، پذیرفته بشی. پس خیلی با دقت و بررسی کامل کد رشته هارو وارد کن.

 دانلود نسخه قابل چاپ پیش نویس انتخاب رشته

 

حالا بیا تا مرحله به مرحله ببینیم انتخاب رشته توی سایت سازمان سنجش به چه شکلی هست. 

1) ورود به سایت www.sanjesh.org و انتخاب گزینه سراسری از سمت راست

مرحله اول و دوم انتخاب رشته سراسری : ورود به قسمت سراسری سایت

2) کلیک بر روی انتخاب رشته های تحصیلی سال 1402

مرحله سوم انتخاب رشته سراسری: کلیک روی گزینه انتخاب رشته

3) مطالعه نکات ذکر شده، فعالسازی گزینه ” اطلاعیه های اصلاحیه دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1401 را مطالعه نموده ام “ و در نهایت فشردن دکمه “تایید و ادامه – گام بعدی”

مرحله چهارم انتخاب رشته سراسری: تایید

4) درج اطلاعات خواسته شده به یکی از روش های زیر، وارد نمودن عبارت امنیتی و سپس کلیک بر روی کلید “ورود به سیستم”

مرحله پنجم انتخاب رشته سراسری: ورود به سیستم

5) اصلاح و تایید اطلاعات ثبت نامی و انتخاب دکمه “تایید و ادامه”

مرحله ششم انتخاب رشته سراسری: تکمیل و تایید اطلاعات

6) پر کردن فرم انتخاب رشته بر اساس فرم پیش نویسی که قبلا تهیه کردی

مرحله آخر انتخاب رشته سراسری: وارد کردن کد

راهنمای تصویری نحوه انتخاب رشته ریاضی دانشگاه آزاد

1) در مرحله اول وارد سایت دانشگاه آزاد به آدرس www.azmoon.org میشی و بر روی لینک انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1402 کلیک میکنی.

 

قدم اول انتخاب رشته آزاد: ورود به سایت

2) مرحله بعدی اینه که وارد این بخش بشی.

 

قدم دوم انتخاب رشته آزاد: وارد کردن اطلاعات و ورود به سیستم

3) بعد از وارد شدن به سایت، هزینه مربوطه رو پرداخت می‌کنی.

 

قدم سوم انتخاب رشته آزاد: پرداخت هزینه

4) در مرحله آخر به ترتیب رشته هایی که میخوای رو وارد می‌کنی.

قدم چهارم انتخاب رشته آزاد: وارد کردن کد رشته ها
 

آموزش نحوه اولویت بندی دانشگاه‌ها برای انتخاب رشته ریاضی

  1. از بین رشته، دانشگاه و شهر اولویت اصلیت رو مشخص کن.
  2. اگه فرضا اولویتت رشته است، توی یک ستون رشته‌های موردنظرت رو به ترتیب اولویت‌بندیت لیست کن.
  3. حالا برو سراغ اولویت دومت که فرضا شهره؛ شهرهای دلخواهت رو هم به ترتیب اولویت‌بندی تو ستون بعدی بنویس.
  4. اولویت سومت که دانشگاهه رو هم به همین ترتیب جلو اونا لیست کن.
  5. اولین انتخابی که باید توی انتخاب رشته‌ات بنویسی ردیف اوله! و برای دومین انتخاب فقط اولویت سوم رو تغییر بده و یه پله بیا پایین‌تر!
    برای مثال اگه اولویت اولت رشته حقوق | شهر تهران | دانشگاه تهرانه ، اولویت دومت میشه : رشته حقوق | شهر تهران | دانشگاه شهید بهشتی.

حواست باشه که اطلاعات دقیق اون رشته (دوره‌های مختلف طول تحصیلت و پتانسیل‌های رشته‌ات مثل فرصت‌های مهاجرتی، بازارکار، درآمد و...) و دانشگاه (خوابگاه و امکان اسکان، موقعیت دانشگاه در داخل یا بیرون شهر و..) رو طریق دفترچه انتخاب رشته، و شهر موردنظرت ( از لحاظ فرهنگ و سازگاری با محیط اون جامعه، دوری و نزدیکی و به خانواده و..) رو با تحقیق و پرس‌و‌جو از افراد بررسی کنی.

 

راز قبولی رشته‌های تاپ با رتبه‌های بالا 🔥

هیچ رازی وجود نداره!
در واقع همه ما میدونیم که سیستم انتخاب رشته کنکور، رتبه محوره. یعنی چی ؟ یعنی اول از همه فرم انتخاب رشته رتبه ۱ رو چک میکنه و از اولویت اول تا ۱۵۰ پیش میره و اولین دانشگاهی که ظرفیت داشت، پذیرش میشه. بعد میره سراغ رتبه ۲ و به همین ترتیب تا آخر.
پس به حرف سودجویانی که میگن با انتخاب رشته خفن(!) میشه معجزه کرد و با رتبه های نجومی، رشته های تاپ قبول شد رو گوش نده. مبادا گول بخوریا !

سوالات متداول 

  • تاریخ انتخاب رشته چه زمانی هست ؟

    تاریخ دقیق انتخاب رشته هنوز مشخص نشده ولی بر اساس تجربه سال های قبل، نیمه دوم مرداد ماه هست.

  • دفترچه انتخاب رشته رو از کجا میتونم دانلود کنم ؟

    بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری، با ورود به سایت www.sanjesh.org میتونی دفترچه انتخاب رشته رو دانلود کنی.

  • بر چه اساسی فرم انتخاب رشته رو پر کنم ؟

    بر اساس رتبه ای که داری و علاقه شخصی و همچنین شرایط شهر و دانشگاهی که قراره توش تحصیل کنی.

نظرات کاربران 2 نظر

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
  1. Sahar

    با رتبه ۱۵۰۰ منطقه ۱ کدوم مهندسی کامیپوتر رو میارم ؟

    • مدیکال استوز

      سلام همراه مدیکالی 

      دانشگاه های تهران رو نمیاری اول برای دانشگاه اصفهان یا فردوسی مشهد شانس خیلی خوبی داری . 

  2. یاسمین

    سلام با رتبه 82 منطقه سه ریاضی مهندسی کامپیوتر کدوم یکی از دانشگاهای شریف امیرکبیر تهران یا بهشتی رو میارم؟

    • مدیکال استوز

      سلام بهشتی رو حتما می آرید ولی شریف احتمالش خیلی خیلی پایینه

پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه