بودجه بندی حسابان کنکور 1403 | تحلیل تعداد سوالات حسابان

بودجه بندی حسابان کنکور 1403 | تحلیل تعداد سوالات حسابان
15 فروردین

زمان تقریبی خواندن: 0 دقیقه

بودجه بندی حسابان می تونه تورو از عرش به فرش رسونه! این یه مقاله خالی نیست، یه نقشه راهه که بهت کمک میکنه  در این تایم باقی مونده بترکونی!!

در این مقاله ما قراره مطالب و سوالات زیر رو به طور کامل پوشش بدیم:

  1. از هر فصل حسابان چند سوال در کنکور میاد
  2. بودجه بندی موضوعات حسابان
  3. بودجه بندی حسابان یازدهم
  4. بودجه بندی حسابان دوازدهم

با دونستن بودجه بندی کنکور و تعداد سوالات حسابان  میتونی یه برنامه ریزی خفن تا روز کنکور بچینی و  فقط با جواب درست دادن به چند تا سوال انتخابی از مباحث آسون، درصد خیلی خوبی کسب کنی و  از رقیبات جلو بزنی👊 

💬بعد از اینکه این مقاله رو تا انتها خوندی ، ممکنه بازم یه سری سوال راجع به درس مهم حسابان داشته باشی، ما این پایین در بخش " نظرات" منتظرتیم تا زیر 24 ساعت به همه سوالاتت جواب بدیم.❤️😍

 

 یکبار و برای همیشه قراره جواب هرچی سوال درباره این درس قدرتمند توی کنکور ریاضی داریم رو بگیریم و پرونده این درسو ببندیم تا روز کنکور.🙌🏻

💣 حالا بزن بریم بترکونیم...

 

تعداد سوالات حسابان در کنکور ۱۴۰۳

بیا از اینجا شروع کنیم که، کل زمانیکه برای کنکور ریاضی داریم، 145 دقیقه است و در  این زمان ما باید به 105 تا سوال توی دو تا دفترچه پاسخ بدیم. 40 تا از این تعداد سوالی که گفتیم، به دفترچه اول، یعنی ریاضیات اختصاص داره

باید بگیم که  از بین این 40 تست ریاضیات کنکور ریاضی، تقریبا 17 تست به مباحث حسابان تعلق داره و باید به نسبت تعداد سوالات حسابان و تسلطی که روی این دروس داریم، بخشی از زمان دفترچه اول رو به این درس اختصاص بدیم. 

لازم به ذکره که بدونی که ضریب ریاضیات در کنکور 12، ضریب فیزیک 9 و ضریب درس شیمی در کنکور ریاضی 7 هست. بالا تر بودن ضریب ریاضیات به نسبت دو درس دیگه در کنکور موضوع اهمیت دفترچه اول رو از دفترچه دوم  بالاتر میبره. 

حالا بریم سراغ امتحانات نهایی...
همونطور که در جریانید، تاثیر معدل توی کنکور 1403، 50 درصد شده. از این 50 درصد، 28 درصد دروس عمومی و 22 درصد دروس تحصصی تاثیر دارند.


 حالا سوالی که پیش میاد اینه که بین این همه ارقام و درصد، وضعیت حسابان چطوره؟
از بین دروس تخصصی در امتحانات  نهایی، حسابان بعد از فیزیک با ضریب 9.86 ، بیشترین ضریب و اهمیت رو داره.
الان دیگه کامل میدونی قراره با چه درسی شاخ تو شاخ بشی، مگه نه؟ اگر دیگه خیلی میخوای دقیق و برنامه ریزی شده جلو بری، تیر آخرت میشه پیگیری بارم بندی امتحانات نهایی حسابان، که باهاش میتونی بترکونی نهایی رو.

 

✅ما این پایین برات یه جدول قرار دادیم که بودجه بندی درس حسابان در امتحانات نهایی رو نشون می ده.

 

فصلنوبت دوم(خرداد ماه)
13
23
33
46
55

بودجه بندی حسابان کنکور ۱۴۰۳

اگر توی زمان محدودی که داری میخوای برای مطالعه و جمع بندی مباحث حسابان اولویت بندی داشته باشی، یکی از بهترین فاکتورهایی که میتونی در نظر بگیریم، تعداد تستیه که از هر مبحث حسابان توی کنکور میاد.
ما مباحث هر سه پایه رو برات خیلی مختصر اینجا آوردیم که راحت بتونی با استفاده ازش یه برنامه خفن تا روز کنکور برای حسابان بچینی.

نام مباحثکنکور 1400کنکور تیرماه 1401کنکور دی ماه 1401کنکور 1402
مجموعه، الگو و دنباله2210
مثلثات5312
توان های گویا و عبارت های جبری2010
معادله و نامعادله2222
شمارش بدون شمردن1000
هندسه تحلیلی2000
تابع2122
بخش پذیری و تقسیم0100
تابع نمایی و لگاریتمی3521
حد و پیوستگی4112
حد متناهی و حد در بینهایت1311
مشتق3322
کاربرد مشتق2311

 

بودجه بندی موضوعی حسابان کنکور

حالا می رسیم به این سوال که بودجه بندی موضوعات حسابان توی کنکور 1403 چطوریه؟ و روش مطالعه ریاضی کنکور به چه صورتی باید باشه؟

به طور کلی مباحث حسابان از لحاظ موضوعی به شکل زیر هست:

 

🔵توابع و معادله ها

باتوجه به جدولی که بالاتر دادم خدمتتون؛ از کل مباحثی که درگیر تابع و معادله و عبارت های جبری هستند، احتمالا حدود 5 یا 6 تا تست بیاد.  این یعنی با جمع کردن فصل هایی از سه پایه که مربوط به این موضوع هستند، تعداد زیادی تست رو میتونید پوشش بدید. خوبی این موضوع اینه که تعدادی از این فصل ها، در راستای هم و تکمیل کننده هم هستند؛ یعنی راحت تر میتونی مطالب رو تحلیل و توی مغزت  سیو کنی!

 

🔵مثلثات

نکته ای که درباره مثلثات سه پایه وجود داره، اینه که یک مقدار موضوعیت مثلثات پایه(دهم و یازدهم) با مثلثات دوازدهم متفاوته. یعنی اگر یکی از این دو بخش مثلثات رو ضعف داری، میتونی تا حدودی روی بخش دیگه مثلثات فوکوس کنی

البته باید بگیم که درهرصورت مثلثات پایه مقداری پیشنیاز مثلثات دوازدهمه و نمیشه کاااملا ردش کرد؛ مثل روابط مثلثات، نمودارهای مثلثاتی و...  اگر این فصل دوست داشتنی رو تا کنکور جمع کنی،  شیرین 2 یا 3 تا تست حسابان رو توی مشتت داری!

 

🔵حد و پیوستگی

و درنهایت درباره فصل های مربوط به این موضوع از حسابان باید خدمتت عرض کنم که؛ دو فصل در پایه یازدهم و دوازدهم از این موضوع داریم که تاحدودی هم از همدیگه مجزا هستند و هم به همدیگه مربوط اند.  این یعنی که اگر با بخش هایی از این موضوع که در دو پایه ربطی به هم ندارند، ضعف داری، میتونی فعلا کنار بذاریش.اما بخش هایی از یازدهم که پیشنیاز دوازدهم هستند رو نه! اگر بتونی این فصل رو جمع کنی احتمالا 2 یا 3 تا از تست های حسابان از رقیبات جلو افتادی!

 

بودجه بندی موضوعی حسابان کنکور

✅خب دیگه بریم سراغ تفکیک سوالات حسابان در هر پایه...

بودجه بندی حسابان دوازدهم کنکور 

اگر بخوایم سوالات حسابان رو طبق پایه های تحصیلی تفکیک کنیم، بودجه بندی حسابان دوازدهم به شکل زیره:


🔰 سه فصل تابع، مثلثات و حد از حسابان دوازدهم ؛ تاحدودی با بعضی از فصل های پایه در ارتباطه. گرچه تا حدودی قسمت هایی از هرکدوم از این سه فصل، رو می تونیم جدا از مباحث پایه هم بدونیم .این موضوع، یعنی اینکه ممکنه از این سه فصل، بصورت مجزا، بصورت ترکیبی یا هردو، در کنکور سوال مطرح بشه. درواقع به طور کلی میتونیم بگیم تقریبا از این سه فصل حدود 3 یا 4 تست بصورت مجزا یا ترکیبی توی کنکور خواهیم دید.

🔰 درباره دو فصل باقیمونده حسابان دوازدهم؛ یعنی فصل مشتق و کاربرد مشتق، خیالمون راحته که پیشنیاز خاصی توی دروس پایه نداره.از این دو فصل، مجموعا حدود 3 یا 4 تا تست در کنکور مطرح میشه که گاها میتونیم به راحتی از پسشون بربیایم.

بودجه بندی حسابان دوازدهم کنکور

بودجه بندی حسابان یازدهم کنکور 

بودجه بندی حسابان یازدهم کنکور به شکل زیره:

🔰 دو فصل اول حسابان یازدهم از بین پنج فصل، تاحدودی نیازمند تسلط روی فصل های چهارم و پنجم دهم دارند. درواقع خوندن دو تا فصل دهم که پیشنیاز این دو فصل یازدمه، کار خیلی سختی نیست، چون تا حد خیلی زیادی توی یک راستا هستند و انگار بهم دیگه متصل هستند. از معادله نامعادله ها ، 2 تست در کنکور داریم که احتمالا بصورت ترکیبی از معادله و نامعادله های هردو پایه دهم و یازدهم خواهد بود.


🔰 فصل سوم یازدهم، یعنی توابع نمایی و لگاریتمی؛ نیازمند تسلط روی مفاهیم تابع و بعضی تست های این مباحثه  و به طور میانگین از این فصل 2  تست ممکنه مطرح بشه.

🔰 فصل چهارم حسابان یازدهم ، یعنی مثلثات، نیازمند تسلط روی مثلثات دهمه که با جمع کردنشون میتونید تست های این بخش رو بزنید. ولی کلا میشه گفت از این فصل بطور میانگین  1 الی 2 تست در کنکور داریم.

🔰  حد و پیوستگی هم به عنوان آخرین فضل حسابان یازدهم  نیازمند تسلط نسبی روی مفاهیم و بعضی تست های تابعه. از این فصل بطور میانگین 2 تست در  کنکور خواهیم داشت.

 

بودجه بندی حسابان یازدهم

تحلیل کامل تعداد سوالات حسابان از هر موضوع

درباره این موضوع، بصورت پراکنده قبلا صحبت کردیم؛ اما اینجا قراره برات حسابی جمع و جورش کنیم! پس بزن بریم...

تحلیل کامل و موضوعی سوالات حسابان نشون می ده که:

 🔷مبحث تابع، در هر پایه تعدادی فصل رو به خودش اختصاص داده که همشون مفاهیم هم رو تکمیل میکنند و توی یه راستا هستند. پس اگر از اولش اصولی این مبحث رو مطالعه کنیم و تست بزنیم، خیلی بعیده که از پس2،3 تا تستی که ازش توی کنکور میاد، برنیایم.

🔷مثلثات هم به عنوان درسی که که در هر سه تا پایه پخش شده، سه تست از تست های کنکور رو شامل میشه. در رابطه با سوالات مثلثات باید بگیم که دو تا فصل پایه اش به شدت باهم اشتراک دارند و مکمل هم هستند. اما به طور کلی باید بگیم که  برای پاسخ دادن به سوالات مثلثات دوازدهم به تسلط نسبی روی مثلثات پایه، نیاز داریم!

🔷مبحث حد هم که جز مباحث مهم ونسبتا آسون کنکوره حدود سه تست از تستای کنکور رو در بر می گیره.

🔷مشتق و کاربرد مشتق که از دروس  پایه دوازدهم  هستند، مجموعا سه تست از تستای کنکور رو به خودشون اختصاص دادن. البته واضحه که مشتق پیشنیاز کاربرد مشتق محسوب میشه و حتما باید قبلش روش تسلط پیدا کنید. اینم گیم که پیشنیاز خودِ مشتق هم یه جورایی مفاهیم کلی توابع و مثلثات و حده.

نحوه افزایش درصد حسابان کنکور در کمترین زمان

⏰اگر زمان محدودی داریم، منطقی ترین کار اینه که سراغ درس هایی بریم که:

دروسی که تسلط نسبی روشون داریم، یعنی دروسی که قبلا تا حدودی ازشون تست زدیم و برامون آشنا تر هستند و زمان کمتری برای جمع کردنشون نیاز داریم.

دروسی که پیشنیاز ندارند و تقریبا مستقل از بقیه فصل ها هستند و همزمان تعداد تست مناسبی هم در کنکور دارند.برای این کار باید بدونیم فصل های مستقلی که هم آسان تر هستند و هم تعداد تست خوبی توی کنکور ریاضی دارند، کدوم فصل ها هستند.

برای اطلاعات بیشتر برای برنامه ریزی هوشمندانه و روش مطالعه حسابان  بر اساس و با منابع ویژه برای مطالعه در مدت زمان کم می تونی مقالات زیر رو مطالعه کنی:


فصل های مهم، مستقل، آسان و تست خیز ریاضیات کنکور ریاضی

جمع بندی مهم ترین نکات بودجه بندی حسابان ۱۴۰۳ برای شما


لُب مطلب اینکه؛ باید اولویت بندی هامون هوشمندانه باشه و توی برنامه ریزی دقیق عمل کنیم. حالا چطوری؟

 دقیقا با تمام نکاتی که تا اینجا گفته شد؛ یعنی تمام فاکتور های مهم رو در نظر بگیریم:
1-بودجه بندی حسابان در کنکور
2-بارم بندی حسابان در امتحانات نهایی
3-تحلیل حسابان در کنکورهای اخیر
4-پیدا کردن فصل های مهم، مستقل، آسان و تست خیز
5-مباحثی که در آنها تسلط داریم

با در نظرگرفتن تمام این موارد و شرایط  میتونی توی حتی همین زمان باقیمونده، بهترین نتیجه ممکن رو بدست بیاری .بهترین راه اینه که مسیرتو رو دست کسی بسپاریم که کامل به این فاکتورها مسلط باشه  و این شخص هم مشخصا کسی نیست به جز یک مشاور خوب و یک راهنمای راه.

 اگر حس کردی نیاز داری کسی به طور مداوم پشتیبانت باشه وجاده مسیرت رو با اطمینان بسازه، حتما روی ما حساب کن.💙

💬در آخر هم اگر سوالی داشتی یا نیاز به راهنمایی و توصیه ای داشتی، حتما برامون کامنت کن.

سوالات متداول

  • حالا که زمانم بسیار محدوده و دیر دارم شروع به درس خوندن میکنم، چیکار کنم؟ اصلا امیدی هست؟

    حتما هست! فقط باید قدم هات رو هوشمندانه برداری و فصل هایی که میخوای مطالعه کنی رو با توجه به فاکتورهایی که گفته شده اولویت بندی کنی و بعد هم سریع از سرجات بلند شی و شروع کنی!

  • نمیشه کل حسابان دوازدهم یا کل حسابان یازدهم رو حذف کنم؟

    حقیقت اینه که این کار تاحدودی اشتباهه! از اونجایی این درس هم توی نهایی و هم توی کنکور ضریب بالایی داره، اول از همه باید حواسمون باید به تشریحی حسابان دوازدهم باشه که توی نهایی بتونیم خوب جمعش کنیم. برای تستی هم، فصل هایی هستند که میتونیم از بین تمام فصل های دیگه انتخاب کنیم و به راحتی تست هاشون رو برای خودمون ذخیره کنیم

 

 

نظرات کاربران

ثبت نظر جدید
تجربی ریاضی انسانی هنر زبان فرهنگیان

نظرات ثبت شده
دوست مدیکالی عزیزم ، اینجا میتونی سوالای خودت در مورد این مقاله را از کارشناسان مدیکال بپرسی
پشتیبانی مدیکال02191014133 رزرو مشاوره ماهانه